Chat with us, powered by LiveChat
Masz pytania? Dzwoń! +48 7337-74-253

Jak żyć zdrowo? Jesienny koktajl endorfinowy

Za oknem robi się nieciekawie, mokro szaro i ponuro. Nadeszła polska złota (hmm szara) jesień a wraz z nią niedobór słońca, spadek energii, przeróżne choróbska i legendarna już  jesienna chandra.  Sezon na powyciągane dresy i ciepłe kapcie można uznać za otwarty. Najlepiej byłoby opatulić się ciepłym kocem na tzw. „naleśnika” i przeczekać do wiosny – niestety obowiązki wzywają… I tu z pomocą przychodzi jesienny koktajl pełen endorfin na dobry początek dnia!

Prosty i szybki w przygotowaniu, ze składników dostępnych zazwyczaj w każdej kuchni.  Rozkosz dla podniebienia i super właściwości poprawiające nastrój gwarantowane! I to bez grama alkoholu, da się ? Oczywiście! Poniżej lista składników:

Kakao

raw-cocoa

Źródło zdjęcia: http://food.ndtv.com

Właściwości zdrowotne kakao docenili już Majowie i Aztekowie. Nic dziwnego, kakao posiada wyjątkowe wartości odżywcze. Przede wszystkim jest skarbnicą przeciwutleniaczy. Ziarna kakaowca zawierają fenyloetyolaminę, która powstaje w naszym organizmie, gdy jesteśmy zakochani. Substancja ta gwarantuje nam dobry nastrój, a nawet stan zbliżony do euforii. Anandamid z kolei  stymuluje wzrost energii i ma działanie lekko znieczulające. Jednak ziarna kakaowca to przede wszystkim najbogatsze źródło magnezu niezbędnego do prawidłowej pracy układu nerwowego. Dzięki odpowiedniej ilości tego pierwiastka unikamy wahań nastroju, przygnębienia i problemów z koncentracją.

Banany

bananas

Jedzenie przynajmniej jednego banana dziennie odżywia organizm i wspomaga jego regenerację. To nie tylko świetne źródło energii, ale również wielowitaminowa pigułka zalecana zwłaszcza w okresie jesiennym. Owoce te są dobrym źródłem tryptofanu – aminokwasu, z którego w organizmie wytwarzana jest serotonina. Wpływa ona na dobre samopoczucie i zapewnia zdrowy, mocny sen. Banany dostarczają cukrów, które są zastrzykiem energii dla mięśni i mózgu, a także witamin C i E neutralizujących wolne rodniki.

Masło orzechowe

peanut_butter

Masło orzechowe to idealne źródło ważnych dla prawidłowej pracy serca nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz białka, błonnika i kwasu foliowego, Wysoka zawartość witamin z grupy B i witaminy E korzystnie wpływa na pracę mózgu i kondycję skóry. Jedzenie orzechów wzmacnia układ nerwowy i krążenia, wpływa korzystnie na pracę mózgu, zmniejsza ryzyko cukrzycy typu drugiego, zawału serca, udaru mózgu i niektórych nowotworów.

Cynamon

cinnamon

Cynamon to nie tylko aromatyczna przyprawa. Cynamon ma wyjątkowe właściwości lecznicze i antyzapalne. Zaraz po goździkach jest przyprawą mającą najwięcej antyutleniaczy . Aldehyd cynamonowy (cynamal) ma własności antygrzybicze, antybakteryjne, antypasożytnicze, antymutagenne i antynowotworowe. Zawiera też sporą ilość chromu, dzięki któremu mamy mniejszą ochotę na słodycze oraz  błonnik, żelazo, mangan i wapń.  Bogactwo działających zdrowotnie związków w cynamonie może przyprawić w istocie o zawrót głowy.

Przepis (krok po kroku):

  • Zmiksuj wszystkie składniki ( banany, kakao, masło orzechowe, cynamon) z mlekiem (krowim, roślinnym)/ jogurtem/kefirem/ maślanką
  • Wypij
  • Ciesz się energetyczno- endorfinowym kopem

*opcja dla zmarzluchów- użyj ciepłego mleka !

Nie pozostaje nic innego tylko brać się do roboty i dobrze zacząć kolejny, jesienny dzień :)

Źródło grafiki tytułowej: https://www.nateralife.com/blog/recipes/chocolate-banana-hemp-smoothie/

Share this post
  , , , , , ,


3 thoughts on “Jak żyć zdrowo? Jesienny koktajl endorfinowy

  1. Hej ! Najlepsze proporcje: jeden banan, 2 łyżki masła orzechowego, łyżka kakao, łyżeczka cynamonu na szklankę koktajlu ( 250-300 ml ) :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *